Lauwersmeer Friesland, 2022

Vrijdag 24 juni 2022

Anneke, Frank, Hans, Michel, Mini, Wybo en Wimke waren op tijd aanwezig en na de incheck en het goed inpakken van de bus door de mannen van de leiding; Petra en Yvonne; Alfred en Bertus, konden we om 11.15 uur vertrekken. De regen kwam met bakken uit de lucht maar de sfeer in de bus was top, er werd gelijk meegezongen met diverse liedjes die we op 100% NL konden horen. De eerste stop was in Appelscha bij de Bosbergtoren. Hier gingen we eerst onze eigen meegebrachte lunch op eten. We hebben nog even geschuild maar weldra hield het op met regenen en konden we na de lunch naar de Bosbergtoren gaan lopen. Deze uitkijktoren is maar liefst 33 meter hoog en staat op het hoogste punt van het Friese vasteland, een 20 meter hoge stuifduin. Vanaf deze hoogte kun je heel ver om je heen kijken. Mini, Wimke, Hans, Wybo en Petra durfde het aan om naar boven te gaan. Het uitzicht was prachtig en je kon ook nog vlagen van wolken laag zien hangen. De rest van de groep ging een kleine boswandeling maken.

Petra is samen met Wimke en Anneke uitgebreid boodschappen gaan doen in Dokkum. Op de eerste avond stond Macaroni met als bijgerecht sla-tomaten-augurkzilveruitjes op het menu.

Zaterdag 25 juni 2022

Iedereen heeft goed uitgeslapen en om 10.00 uur zit iedereen aan het uitgebreide ontbijt. Rond 11.00 uur vertrekken we naar Dokkum, dat is maar 15 minuten rijden. Dokkum is een echt Fries stadje met zijn kleine straatjes, mooie molen en we zien ook dat er veel boten afgemeerd liggen. We hebben kaartjes gekocht maar een aantal van ons hebben ook al leuke souvenirs gekocht. Al dat winkelen is natuurlijk vermoeiend maar door ons te verwennen met koffie/thee met gebak, was onze suiker zo weer op peil en hadden we weer voldoende energie. Toen we weer terug liepen naar de auto kwam er een klein buitje regen over, maar dat mocht de pret niet drukken. Bij thuiskomst werden gelijk de kaartjes geschreven, er werd een spelletje gedaan, gekleurd, Diamond Painting of een rust-moment op de eigen kamer genomen.

Zondag 26 juni 2022

Terwijl alle dames al gezellig in de woonkamer zitten te kletsen liggen de heren allemaal nog lekker te slapen, maar ja, daar heb je vakantie voor. Om 10.00 uur gaan we ontbijten en ook de heren druppelen binnen. Vandaag gaan we Museum ’t Friskeshúske in Moddergat bezoeken, dit is ook maar 15 minuten van ons vakantiehuis af. 6 Voordat we daar naartoe gaan, want het gaat pas om 12.00 uur open, eerst een koffie/thee met echt fries Suikerbrood, dus smullen maar. Toen we aankwamen in Moddergat, zijn we eerst de trap opgelopen naar de dijk waar we uitzicht hadden over de Waddenzee. Het was eb dus je zag veel wad en slib. Er stond ook een monument met alle vissers die zijn overleden tijdens een grote storm in 1883, er zijn toen maar liefst 83 vissers omgekomen. In het Museum kijken we eerst een film hoe het vroeger ging in de Visserij met de Visboten en daar werd ook de storm van 1883 uitgelegd. Hierna gaan we in alle huisjes kijken hoe het er vroeger uit zag, welke vissersboten er waren, hoe we knopen kunnen leggen, hoe vissers werden gered etc. Als laatste gaan we nog naar het winkeltje en worden ook hier diverse souvenirs gekocht.

Maandag 27 juni 2022

Vandaag mocht iedereen zolang als hij of zij wilde uitslapen. Na weer een uitgebreid ontbijt zijn we middels een Speurtocht het park gaan verkennen. We werden het hele park overgestuurd en moesten allerlei vragen beantwoorden, aan het einde van de speurtocht moest er een woord uitkomen, het antwoord was: “Oant Moarn”, wat “Tot morgen” betekent in het Fries. Ook zitten wij met ons park aan het Lauwersmeer en hebben diverse boten zien varen. Voor het Lauwersmeer moet je wel de dijk op, maar het uitzicht is dan schitterend.

Dinsdag 28 juni 2022

Vandaag moest iedereen vroeger op want we hadden een vol programma. Na een uitgebreid ontbijt zijn we om 10.30 uur vertrokken naar Leeuwarden. Vooraf hadden we al even bepaald welke parkeergarage we konden hebben omdat je met een bus hoger bent dan 1,95 en veel garages zijn niet hoog genoeg. Na het parkeren liepen we weldra in de binnenstad van Leeuwarden en waren we toe aan een lekker bakje koffie/thee en hebben dit genuttigd op een mooi terras aan het water. 9 Om 12.15 uur zijn we met z’n allen aan boord gegaan van de Praam “Marijke Meu” waar we een rondvaart mee gingen maken door de binnenstad met zijn vele lage bruggen en de mooie Prinsentuin. Er werd van alles verteld over de historie van Leeuwarden. Het weer was prachtig en we hebben genoten.

Woensdag 29 juni 2022

Ook vanochtend moesten we wat vroeger uit de veren want we gaan naar de Zeehondencrèche in Pieterburen (Groningen). Om 08.30 zaten we met z’n allen aan het ontbijt en die begon met een leuke mededeling. Morgenavond, onze laatste avond in Friesland gaan we uitgebreid uit eten naar Wokpaleis Fryslân (dichtbij Leeuwarden). Dit werd met veel enthousiasme ontvangen. Om 10.00 uur zijn we vertrokken. Vooraf had Petra al de kaartjes online gekocht, dus dat was al geregeld. De route er naar toe was erg mooi. We zijn het hele Lauwersmeer nu eigenlijk aan de kant van de provincie Groningen rondgereden. Het midden van het Lauwersmeer is namelijk de grens tussen de provincie Friesland en Groningen. Het was ook vandaag een stralende dag met veel zon en blauwe lucht, dus we konden heel ver van ons afkijken. We hebben gezien dat er veel landbouw is in Groningen zoals aardappels, graansoorten, suikerbiet etc. Doordat er onderweg in de kleine dorpen veel wegwerkzaamheden waren hebben we door de wegomleggingen nog meer van het mooie Groningse land gezien.

Donderdag 30 juni 2022

Petra is samen met Wimke vanochtend vroeg boodschappen gaan doen voor het uitgebreide ontbijt met croissants, vers gebakken broodjes en gekookt eitje. Zoals afgesproken is het vandaag “Lummeldag”. Iedereen kan lekker uitslapen en hierna aanschuiven aan het ontbijt, lekker relaxed allemaal. Na het ontbijt hebben Yvonne, Frank en Wybo uitgebreid gewandeld, ze kwamen wel bezweet terug, want ook vandaag is het weer warm. Tijdens het koffiedrinken zijn de laatste stukken appelgebak met slagroom en Suikerbrood soldaat gemaakt. De rest van de middag heeft iedereen gedaan waar hij of zij zin in had. Ook werden de koffers al een beetje ingepakt, want helaas moeten we morgen weer richting Borne. Rond half 4 werd het weer wat drukker in het huis want iedereen was zich aan het klaar maken voor het Wokpaleis.

Om 16.15 uur zijn we vertrokken richting Leeuwarden, we hadden voor 17.00 uur gereserveerd. Renso zou een mooie rustige plek voor ons regelen en vanavond was het nog niet zo druk. Aangekomen bij het Wokpaleis stond Renso al voor ons klaar, hij heeft ons allemaal uitgelegd hoe het werkt en waar alles staat. Wij zaten met z’n allen aan een lange tafel in de Serre. De keuze aan gerechten is hier reuze en wat is het allemaal keurig gerangschikt. Iedereen mag nu zelf beslissen wat hij of zij eet en drinkt, heerlijk.

Vrijdag 1 juli 2022

Wat zijn we met z’n allen toch een fijne vakantiegroep want iedereen was stipt op tijd voor het ontbijt. Frank had de tafel al gedekt, Petra een fruitsalade gemaakt en Mini had geholpen met koffie zetten. Voordat iedereen aan tafel kwam was zijn of haar koffer al mooi beneden neergezet. We hebben rustig kunnen ontbijten, hierna alles opruimen en in de vaatwasser en dan de laatste spullen opruimen. Petra is de bus gaan halen en ondertussen stonden alle koffers, tassen, kratjes etc. al buiten op de stoep! Wat een teamwork. 16 Op de heenreis was alles keurig ingepakt door de mannen van Petra en Yvonne, maar nu moesten we het zelf doen. Geen nood, Yvonne had een foto gekregen hoe het eruit zag toen we weggingen. Zo gezegd, zo gedaan en eigenlijk was de bus zo ingepakt, ook met alle extra aankopen die de afgelopen week gedaan werden.

Ons afscheidsdiner bestond uit vooraf stokbrood met kruidenboter-knoflook en natuurlijk een lekker drankje. Als hoofdgerecht kon je kiezen uit Saté, Varkenshaas of Schnitzel. Hierbij werd patat, gebakken aardappels, bonen, 2 soorten rauwkost en champignonsaus geserveerd. Als toetje kwam er een heuse ijsdessert-schotel, wat was dat mooi gemaakt! Alles smaakte iedereen dan ook voortreffelijk!