Winterreis Wenen - Oostenrijk (Bb 1)
2019

Zaterdag 9 februari 2019. Het was vandaag vroeg dag, want om 04.30 werden  Hermien, Lydia, Carmen, Frank en Marinus door Marie-José en Petra welkom geheten voor onze prachtige reis naar Wenen. Hans, onze chauffeur tijdens deze reis, stuurt de bus rustig over de weg, we hebben geen files en hoe meer we Duitsland inrijden hoe meer sneeuw er ligt, heel mooi om te zien met die heuvels. Hermien vindt het nette witte lakens die over de weilanden liggen. Eind van de middag komen we aan in Velburg bij ons overnachtingshotel Zur Post. Prima hotel met lekker eten en mooie kamers. Na het eten drinken en kletsen we nog wat en dan naar bed want het was vanochtend vroeg dag.

Zondag 10 februari 2019. Het ontbijt is voortreffelijk en hierna vertrekken we weer verder richting Oostenrijk. Om 10.30 uur kwamen we aan in Passau, we hebben tot 13.15 uur de tijd om deze stad te ontdekken met een fijn zonnetje en geen wind. Eerst maken we een wandeling over het pad met de gekleurde steentjes.

We bezoeken we de “Passauer Stephansdom”. In deze kerk is het grootste orgel te vinden met 17.974 pijpen. Ook komen in Passau 3 rivieren samen, te weten de Donau, Ilz en Inn een mooi gezicht.

Eind van de middag arriveren wij in ons 4-sterren hotel de Steinberger in Altlengbach. De kamers worden ingedeeld, de koffers uitgepakt en hierna gaan we lekker eten. ’s Avonds nog een drankje en een spelletje en dan lekker onder de wol, morgen wordt onze eerste dag in Wenen.

Maandag 11 februari 2019. Na het ontbijt zijn we vertrokken richting Wenen voor onze stadstour en stadwandeling met een Nederlandse gids, Ruud genaamd. Ruud vertelt diverse wetenswaardigheden bij de gebouwen die wij tijdens onze bustocht zien. Zo zijn er 100 paleizen in Wenen en is er dagelijks de Nashmarkt. We zijn naar de wijk geweest waar het “Hundertwasser Krawinahaus” staat. Dit is een huis met vele gekleurde vakken die ook een soort watergolf moeten weergeven. Het moet gezegd worden de vrolijkheid straalt er vanaf.

Hierna zijn we weer verder gegaan richting Schloss Belvedere. Een prachtig paleis met aan de voorkant een gigantische vijver en achter het paleis een schitterende tuin die uitkijkt over Wenen. ’s Middags hebben we eerst een stadswandeling gemaakt langs de Spaanse Hofrijschool, Sissi museum, de bekende koetsjes om door Wenen te rijden en de vele prachtige gebouwen met hun sierlijke ornamenten en beelden op de gevels.

Ook brengen we nog een bezoek aan Schloss Schönbrunn waar Sissi gewoond heeft. Ook dit is weer een zeer indrukwekkend groot paleis. We krijgen hier weer onze Nederlandse gids Ruud mee en hebben allemaal een “oortje” in waar we hem in horen praten. Ook nu weer kijken we onze ogen uit. Wat een goud, spiegels, wandkleden die geborduurd zijn maar net schilderijen lijken, sierlijke meubels, gekke kachels, vierkante bedden, een rouwkamer en ga zo maar door, in een woord schitterend. De tuin is ook hier weer gigantisch.

’s Avonds zitten we weer in de bus voor onze “lichtjes avondtoer” door Wenen. We stoppen ook bij het beroemde Reuzenrad van Wenen waar een soort Kermis omheen gebouwd is en het is mooi om te zien hoe alles verlicht is. Ook Schloss Schonbrunn waar we ’s middags zijn geweest ziet er toch heel anders uit met alle verlichting erop. Als hoogtepunt stoppen we ook nog bij het Rathaus. Hier is ook in de wintermaanden een ijsbaan bij. De gezellige muziek komt ons al tegemoet en ook dit Rathaus is met al zijn verlichting prachtig. Als we naar de bus teruglopen begint het zacht te sneeuwen.

Dinsdag 12 februari 2019. Vandaag relaxdag, dus lekker zwemmen, wandelen in de omgeving, spelletjes doen of gewoon doen waar je zelf zin in hebt.

Woensdag 13 februari 2019. Vandaag gaan we eerst naar de SeeGrotten in Hinterbrühl. Door een gids wordt ons alles verteld wat er zich in de grotten heeft afgespeeld. Als we bij een trap komen die 14 meter verder naar beneden gaat komen we bij het water terecht die door de grot heen loopt. Hier gaan we met een fluisterboot door de grot varen, een prachtige ervaring met zeer helder water en mooie inhammen, iedereen geniet.

Na de SeeGrotten vervolgen we onze weg naar Stift Heiligenkreuz im Wienerwald. Hier wordt nog de priesteropleiding gegeven en ook de paus is hier nog in 2007 geweest. Het is eigenlijk een groot klooster met mooie kerk en tuin. Hierna gaan we op weg naar Baden am Wien. Hans heeft in de bus alweer keurig een plattegrond van dit stadje op onze stoel gelegd.

Als we de bus uitkomen schijnt het zonnetje heerlijk echter er is wel veel koude wind. We gaan het stadje verkennen en zien eerst de markt die bestaat uit donker groene huisjes, tja dat is weer eens wat anders dan een marktkraam. Hierna belanden we in een lekkere chocoladewinkel, nou dat moet toch ook echt mee naar huis dus ook hier worden leuke doosjes met chocolaatjes aangeschaft. Halverwege de middag rijden we weer helemaal binnendoor richting ons hotel, een prachtige route waar veel sneeuw te zien is wat gisteren is gevallen.

Donderdag 14 februari 2019. Vandaag staat eindelijk winkelen in Wenen op het programma en iedereen heeft hier erg veel zin in. Omdat het vandaag Valentijnsdag is krijgen we gelijk in de winkelstraat een paar hartballonnen die we de hele dag met ons meedragen want dat staat wel erg vrolijk.

Er wordt goed gewinkeld en natuurlijk gaan we ook lekker koffie en thee drinken met, voor diegene die dat willen, de enige echte Weense Sachertorte. Dit is een voedzaam taartje bestaande uit chocolade met een laagje sinaasappelsmaak erin. Eind van de middag  zijn we weer teruggereden naar het hotel en iedereen was erg in zijn sas met de gekochte spullen. Vanavond gaan we vroeg eten, omdat er 23 reizigers naar het Mozart/Strauss concert gaan in Wenen. Voor Marinus wordt dit een wens die uitkomt en Marie-José gaat met hem mee. We zullen morgen wel horen hoe dat geweest is.

Vrijdag 15 februari 2019. Marinus en Marie-José hebben genoten van het concert. Marinus had eerst nog zijn vraagtekens erbij want er stonden maar 4 stoelen op het toneel, hij was toch in de veronderstelling dat het hele orkest er wel zou zitten. Toen begonnen ze met een stuk van Vivaldi, tja, maar uiteindelijk kwam het helemaal goed met de Strauss en Mozart muziekstukken, was de violist erg goed, het ballet kon mooi dansen en ook werd er mooi gezongen. Natuurlijk werd het concert afgesloten met de Radetzkymars en mocht iedereen meeklappen. Hierna nog een kleine toegift en de avond was compleet. Na het ontbijt begon weer onze 1e reisdag. Deze is ook weer voorspoedig verlopen met schitterend zonnig weer, dus bij eerdere stop konden we buiten blijven en genieten van het voorjaarszonnetje. Ons overnachtingshotel staat in Geiselwind en heet Krone. We zaten met alle medereizigers in een mooi zaaltje. Voordat het eten begon stond ineens Frank met Hans voor de tafels, Frank had namelijk een verassing voor Marie-José en Petra en die moesten natuurlijk naar voren komen. Hij had een gedicht gemaakt die zij moesten voordragen en hierna werd er aan beide een fles wijn overhandigd. Nou daar kregen de dames wel even een brok van in hun keel want wat had Frank dat mooi geschreven. Na applaus van de hele zaal, want ja Frank gaat toch maar even mooi staan voor 43 personen, zijn we aan het diner begonnen. Hierna nog een drankje en gezellig kletsen en dan naar bed voor onze laatste reisdag.

Zaterdag 16 februari 2019. Om 08.30 uur vertrekken we weer, na een zeer smakelijk ontbijt, voor onze laatste reisdag met bestemming “weer naar huis”. Ook deze dag is rustig verlopen, bij ons geen files alleen wel richting Oostenrijk omdat de voorjaarsvakanties zijn begonnen. Bij iedere stop schijnt het zonnetje weer, zijn er leuke winkeltjes waar we nog even kunnen shoppen en voordat we het weten zitten we alweer met ons reisgezelschap aan het afscheidsbuffet in Zeeland. Nu is het echt tijd om de laatste bus naar huis te pakken, wij moeten naar bus 5. Als we aankomen blijkt toch een andere medereiziger er met de koffer van Lydia vandoor te zijn. Het busje waar “dhr./mw. Vogel” inzit wordt opgezocht en weldra is het probleem opgelost. Om 20.45 uur zijn we weer in Hengelo waar we nog rustig even afscheid van elkaar nemen, want we hebben met elkaar een fijne vakantie gehad.