De mooiste eilanden van Istrië, Kroatië (Bb 5)
2018

Maandag 9 en dinsdag 10 juli 2018

9 juli was het zover om 05.15 uur stonden Dennis, Ronald, Jolanda, Anneke, Peter, Jesse, Evert-Jan en Marlinde klaar om op vakantie te gaan naar Istrië/Kroatië. Gelukkig waren Marie-José en Petra ook op tijd om iedereen welkom te heten. Niemand had een ochtendhumeur dus de sfeer was gelijk goed.

Rond 07.15 uur kwamen we aan in het plaatsje Zeeland en nadat onze chauffeur had gemeld dat hij “39 stuks” bij zich had (het aantal passagiers in de bus J), konden we naar zaal 2 voor koffie of thee en een lekkere meegebrachte koek.

Tegen 08.00 werd er omgeroepen dat wij naar bus 9 konden voor de reis, onze vaste chauffeur en reisleider Gerrit van Alphen stond al klaar om de koffers in ontvangst te nemen en ons welkom te heten. Deze reis zit niet helemaal vol dus met 22 medereizigers en natuurlijk Gerrit zijn we totaal met 33 mensen.

De gehele reis door Duitsland, Oostenrijk, Slovenië naar Kroatië van totaal 2 dagen is voorspoedig verlopen en op 10 juli kwamen we rond 17.15 uur aan bij ons Hotel Mediteran in Crikvenica. Rustig met z’n allen ingecheckt en wat blijkt? We hebben allemaal een kamer met balkon en zeezicht, prachtig!

Woensdag 11 juli 2018, 26 graden

Gerrit brengt ons met de bus over een prachtige kustweg naar Opatija. De kustweg kent vele rotspartijen en veel groen, prachtig om te zien. Hij vertelt vele wetenswaardigheden. Zo zijn we over een rotonde gekomen die voor de helft begroeid is met prachtige bloemen en de andere helft is beton. De stad Rijeka is nl. een stad waar veel scheepsbouw is en als er dan een schip over de weg vervoerd moet worden kan deze vrachtwagen nooit de rotonde redden vandaar dat hij er nu recht overheen kan, slim bekeken dus.

Rond 10.15 uur zijn we in Opatija en hebben de tijd tot 13.00 uur om met z’n allen te shoppen. Nou, dit is prima gelukt.  We hebben ook nog bij de grote fontein een groepsfoto gemaakt, alleen een probleempje, op de foto zien wij geen fonteinwater achter ons want wat blijkt? Hij stopt geregeld met water spuiten en laat dat nu net op het moment zijn dat wij onze leuke foto gemaakt hebben!

Omdat Kroatië vanavond moet voetballen is er een aanpassing in de tijden voor het avondeten, dat is nu van 18.30 tot 20.30 uur.  We hebben weer genoten van een heerlijk buffet. Zo lekker dat door velen geen toetje meer werd gegeten. Hierna naar de bar voor de voetbalwedstrijd en die werd vanavond goed bezocht. We hebben een mooi plaatsje gevonden en de wedstrijd gevolgd. Maar wie o wie gaat winnen, want het is echt spannend. Peter zit helemaal in Kroatische kleding aan te moedigen.

Het wordt een heel spannende wedstrijd en er is veel drukte in de bar. Ronald vind dit te druk en gaat samen met Petra op de hotelkamer kijken op ook een mooie TV.

In de verlenging lukt het Kroatië om 1 doelpunt te scoren en zo wordt het 2-1 voor hun, zondag de finale. In Kroatië is er niet zo’n gekte om huizen etc. te versieren maar feesten kunnen ze wel.

Vandaag vertrekken we naar het eiland Krk. Via weer een mooie weg en een brug die ons naar het eiland brengt komen we rond 10.00 uur aan in de hoofdstad van Krk,  die ook Krk heet.

Gerrit haalt geregeld “fratsen” uit met de bus om een weg toch in te kunnen en het goed begrijpen van Kroatische borden lukt ook niet altijd ;-)

Krk is een prachtig haven stadje met veel boten en een mooie Kathedraal. Eerst zoeken we en leuk terras op om lekker koffie/thee met gebak te eten. Wat hebben ze hier veel gebak en wat genieten we hiervan. Het is luchtig en niet te zoet, nou bakken kunnen ze in Kroatië wel.

Hierna gaan we naar de Kathedraal Riznica. Niet iedereen heeft behoefte om de kerk te bezoeken maar Jesse, Evert-Jan, Marlinde, Dennis, Ronald en Petra gaan wel naar binnen. De kerk is heel erg mooi en ook goed onderhouden, en ook op het plafond blijf je kijken naar de mooie schilderwerken. Ronald en Evert-Jan steken nog even een kaarsje op voor hun overleden familieleden. Na het bezoek is het weer tijd om door het mooie stadje met zijn smalle straatjes terug te lopen.

Eenmaal in de bus vervolgen wij onze weg naar de Wijnboerderij Nada in Vrbnik waar wij een rondleiding krijgen in de wijnkelder. Als we aankomen staan er 3 soorten “Schnaps” klaar die wij mogen proberen, in de één zit nog meer alcohol dan in de ander, wel 47%. Diegene die dat willen mogen wat proberen en als we zien wat voor een gezicht Marlinde trekt vindt zij het niet echt lekker. Na dit aperitiefje wordt er eerst een leuke groepsfoto gemaakt van het hele reisgezelschap.

Hierna gaan we naar een wijnkelder en wordt er in het Nederlands uitleg gegeven hoe deze wijnboer werkt en wat ze allemaal maken.

Na deze presentatie gaan we in hun restaurant lunchen. We krijgen Pršut, een speciale ham die op een speciale manier gedroogd is en geitenkaas. Ook staan er 3 soorten wijn op tafel die gedronken mogen worden maar er is ook water aanwezig. Iedereen krijgt een eigen bord met de ham en kaas en in de manden liggen kleine stukjes brood, iedereen zit heerlijk te eten.

Dan wordt het tijd om weer richting de bus te lopen. Er is nog een mooie wandeling van een halfuur door het stadje heen waar dan ook door het smalste straatje van Kroatië gelopen gaat worden.

Voor diegene die slecht ter been zijn wordt er weer een taxi geregeld om de mensen terug te brengen naar de bus en de korte looproute is ongeveer 15 minuten.

Anneke, Jolanda en Ronald willen liever de korte route lopen dus samen met Petra teruggewandeld naar de bus. Marlinde, Jesse, Evert-Jan, Dennis, Peter en Marie-José gaan mee met de wat langere wandeling. Het smalste straatje is echt ontzettend smal maar erg leuk en staat ook in het Guinness book of records

Vanavond is het Gala-avond en krijgen we een oranje servet en loopt er een man rond met een accordeon, dus gezellige muziek bij het eten. Het eten is weer voortreffelijk en iedere avond anders. Aan tafel hebben we heel veel lol met leuke moppen en uitspraken die er gedaan worden en die wij natuurlijk niet in ons vakantieverslag gaan vermelden!

Onze accordeonist is vanavond op het terras aanwezig met een keyboard. Wij gaan hier zitten en genieten van de muziek. Als “s nachts na 2-en” wordt ingezet gaan diegene die dat willen polonaise lopen, ook enkele andere gasten doen mee, feestje dus, ook bij de vogeltjesdans die gelijk daarna ten gehore gebracht wordt. Wat een gezelligheid zo op deze avond met een prachtig uitzicht op de zee.

Vrijdag 13 juli 2018, 31 graden

Vandaag staan de Brijuni eilanden op het programma en omdat we de boot van 10.00 uur moeten halen zit iedereen om 07.30 uur in de bus.

De weg is weer prachtig en de Brijuni eilanden (14 stuks) liggen in Istrië. Via een tunnel van 5 km komen we van Kroatië in Istrië en je ziet gelijk het verschil, vele kleuren rotsen, je hebt nl. grijze, rode en witte gedeelten van steen en rotsen in Istrië. De hoofdstad is Pula. Ook is in Istrië het kleinste dorpje van de wereld, Hŭm genaamd, ze staan hiermee in het Guinness book of records.

Om 09.30 uur komen we aan in het mooie Fažana, prachtig op tijd. Met Gerrit lopen we langs het strand, waar het nog erg rustig is, richting de haven waar we met een mooie boot zullen overvaren naar een van de Brijuni eilanden Veli Brijun genaamd waar de voormalige Joegoslavische leider Tito op het eiland een buitenverblijf had.

De boot is ontzettend mooi en in 15 minuten zijn we aan de overkant, wat is het water hier toch blauw.

We worden opgevangen door onze reisleidster Ivanka die in het Duits ons een rondleiding zal geven.

Eerst gaan we met het “witte” treintje over het eiland, ook door het safaripark van Tito. Hij heeft op dit eiland veel wereldleiders ontvangen die altijd exotische dieren schonken. Ivanka praat mooi rustig en het is goed te volgen. Wat een mooie tour, halverwege in het safaripark stoppen we even en genieten we van een ijsje. Hierna vervolgen we de tour over het eiland en wat hebben we een mooie uitzichten. Na de tour gaan Marlinde en Ronald nog even mee met de rondleiding van de Kerk waarna we met z’n allen naar het Museum van Tito gaan. Tito heeft de dieren die hij geschonken heeft gekregen laten opzetten, hij vond het zielig als hij ze niet meer kon zien als ze waren overleden en het moet gezegd worden; prachtig gedaan.

Van leeuw, aap tot tijger, alles staat er.

Dan gaat iedereen nog even wat foto’s maken en is het tijd om weer naar de boot terug te gaan want er zijn voor ons plaatsen gereserveerd voor 13.00 uur.

Wij hebben nu nog tot 14.30 uur de tijd om het stadje Fažana te bezoeken. Peter en Dennis scoren gelijk goede waterschoenen want zwemmen in de zee gaan we natuurlijk nog wel doen. Eten willen we ook nog en zo belanden we bij een kleine pizzeria die punten verkoopt. Met lekker wat drinken erbij genieten we van een zeer grote vers gemaakte Pizzapunt Hawai. Na onze lekkere lunch gaan we terug naar de bus. Bij een van de winkeltjes heeft Anneke ook nog een leuke flamingo rugzak gekocht. Rond 17.00 uur zijn we weer terug bij het hotel waar we tot 19.00 uur lekker gaan doen waar we zelf zin in hebben. ’s Avonds lekker eten en op het terras nog even een spelletje.

Zaterdag 14 juli 2018, 30 graden

Om 08.45 uur zitten we weer in de bus om naar het prachtige eiland Rab te gaan. Dit is ongeveer een 2 uur durende reis die geheel via een kustweg langs het water gaat. Af en toe noemt Gerrit een weggebruiker een “stara kokker” wat in het Kroatisch “oude soepkip” betekent, ach niet iedereen heeft de rijvaardigheden van Gerrit.

Als we bij de veerpont komen valt de drukte aardig mee, het is zaterdag en dat betekent wel dat het wisseldag is voor toeristen.

Wij moeten uit de bus stappen en lopen dan de veerpont op waar we allemaal op het dek kunnen zitten. Niemand mag in auto of bus blijven zitten. De overtocht is ca. 15 minuten en de veerponten varen af en aan.

Rab heeft ook weer een mooie haven met diverse hotels, winkels en andere gelegenheden rondom het water. De stad is prachtig met zijn mooie huizen, bergen en vergezichten. Eerst genieten we bij het Hotel Istra van een kop koffie/thee/fris. Hierna gaan we de wandeling doen die Gerrit ons heeft aanbevolen. Eerst 200 m langs de haven lopen en dan met een trap ca. 30 m omhoog. Hierna kunnen we rechtsaf gaan en onze weg vervolgen langs mooie kerken met smalle steegjes en prachtige uitzichtpunten. We stoppen een paar keer om hiervan te genieten en gelijk goed te drinken want het is erg warm vandaag, iedereen loopt goed te zweten. Op een gegeven moment komen we in een bos terecht wat heerlijke verkoeling geeft. Omdat de tijd begint te dringen besluiten we vast weer naar beneden te gaan omdat we graag ook nog willen lunchen. Zo gezegd zo gedaan echter we zagen even geen water meer en waren even de weg kwijt. Maar niet getreurd, de bus van Bolderman zagen we wel en wat bleek, even naar beneden lopen, rechtsaf gaan en binnen 5 minuten waren we in het centrum, weer bij hotel Istra.

Om 14.15 uur moesten we weer bij de bus zijn en zijn we teruggereden naar de veerpont en ons hotel.

Zondag 15 juli 2018, 31 graden

Vanochtend kon iedereen uitslapen tot ca. 08.00 uur want om 08.45 uur gingen we ontbijten. Je mag namelijk in het hotel aanschuiven tot 09.00 uur en dan nog rustig van je ontbijt genieten.

We zijn rond 10.15 uur met z’n allen lekker naar de zee gegaan om te zwemmen, toe te kijken of pootje te baden.

Ronald had een nieuwe duikbril en die is goed getest, hij heeft veel keien en allemaal kleine visjes gezien.  Na een uurtje hebben we bij het hotel ook nog gelijk het binnen- en ijskoude buitenbad uitgeprobeerd, heerlijke verkoeling allemaal.

Ondertussen was iedereen uitgezwommen, weer lekker gedoucht en aangekleed en zijn wij om 12.45 uur gaan lunchen in een tentje onderaan het hotel. Van Risotto met vis, Lasagna, Hawaipizza tot soep en pannenkoek met ijs, alles heeft iedereen heerlijk gesmaakt. Tijdens het eten zien we ook een mooie versierde auto voor de voetbalwedstrijd van vanavond, ook zijn er meerdere mensen leuk verkleed, de Kroaten hebben er zin in! Om 13.50 uur was het tijd om naar onze “watertaxi” te gaan want van 14.00-16.00 uur hadden wij met alle reizigers van onze bus een boottocht langs de gehele kust richting de Krk brug waar we al overheen geweest zijn. De boot lag in het centrum van Crikvenica.

De boottocht was erg leuk De hele weg hadden we gezellige muziek van Abba, Bløf en Guus Meeuwis. We hadden een fijn windje die het wat frisser maakten. Op dek 3 zullen we maar zeggen, was nog een zogenaamde “VIP” ruimte met ligbedden en lekkere stoelen, ook hier werd goed gebruik van gemaakt.

We zijn om 16.15 uur weer in het hotel en maken ons op voor de finale voetbal tussen Kroatië en Frankrijk. We gaan alvast in de bar zitten zodat we op een grotere TV kunnen kijken. De uitslag is inmiddels bekend 4-2 voor Frankrijk, heel erg jammer voor Kroatië.

Maandag 16 juli 2018, 30 graden

Vandaag naar de eilanden Cres en Lošinj. We komen langs het plaatsje Belej, hier staan 40 huizen en het is het eerste dorpje na de veerpont.

Ze hebben hier iets bijzonders want er is een restaurant aan het begin van het dorp die “Leut” heet en daar staat aan de weg een speenvarken te grillen, heel apart om te zien om 10.30 uur in de morgen. Voor een koffiestop stoppen we in het plaatsje Osǒr, dit is een dorpje van 60 inwoners waarvan veel het beroep van beeldend kunstenaar uitoefenen, er woont ook één Nederlands echtpaar. Dit dorp ligt ook  heerlijk aan het water.  Als we door de “korte” hoofdstraat lopen zie je allemaal verschillende beelden staan van man met dwarsfluit tot violist en zittend persoon die nog in voetbalstemming is door zijn Kroatische stropdas die hij om heeft.  We drinken onze lekkerste cappuccino op het “dorpsplein”.

Hierna vervolgen we onze weg en gaan gelijk een brugje over en wat blijkt, deze is 10 meter lang en verbindt Cres dus met Lošinj , voordat we het weten zitten we dus op het eiland Lošinj waar gelijk al campings te zien zijn.

We worden afgezet in de hoofdstad Mali Lošinj, wat is dit een prachtige stad, weer om een haven heen met schitterende boten maar ook met hele mooie echte palmbomen.

Het is lunchtijd en omdat Mali Lošinj bekend staat om zijn heerlijke ijs besluiten we een echte grote ijscoupe op te zoeken, nou dat is gelukt. Iedereen heeft zijn/haar ijscoupe gekozen en zit heerlijk te smullen. Hierna gaan we onze laatste Kuna’s opmaken aan diverse leuke dingen en door de hoofdstad wandelen.

Het is in Mali Lošinj 34 graden, 4 meer dan bij ons hotel. Gelukkig is er een lekker windje en we maken een leuke wandeling langs de haven.  Om 14.15 uur moeten we weer bij de bus zijn voor de terugreis. Volgens dienstregeling gaan wij om 16.00 uur terug met de veerpont maar als we aankomen ligt er nog een en kunnen wij er gelijk op. Scheelt weer een half uur, wat een mazzel hebben we toch.

Dinsdag 17 juli en woensdag 18 juli 2018

Onze terugreis staat alweer voor de boeg maar iedereen heeft ook wel weer zin om naar huis te gaan. Als we tijdens de terugreis Slovenië in willen hebben we onze eerste echte douanecontrole. We moeten allemaal de bus uit en naar aan hokje waar een douanebeambte zit. Hij scant onze ID kaart of Paspoort voor controle en niemand heeft iets gedaan wat niet mag dus iedereen mag het land in.

De terugreis van 2 dagen is weer heel goed verlopen en wij mogen ook niet klagen over files of anderszins.

Omdat Gerrit ons veilig heen en weer heeft gebracht hebben wij een cadeautje voor hem en Jolanda doet namens ons allen haar speech, heel goed gedaan Jolanda!

Eenmaal in Zeeland aangekomen hebben we nog een heerlijk afscheidsdiner met onze medereizigers, wat hadden we een gezellige groep met z’n allen.

Hierna gaat iedereen zijn eigen weg en wij hebben inmiddels gezien dat wij met bus 11 weer terug worden gebracht naar Hengelo, onze opstapplaats.

Zo gezegd zo gedaan en om exact 20.55 uur komen we weer aan in Hengelo waar we al worden opgewacht door familie/vrienden.

We kunnen met z’n allen terugkijken op een prachtige reis langs de mooiste meren van Istrië en Kroatië.